Werkdruk?

‘ Wanneer werkdruk in het onderwijs een issue is, op welke wijze nemen teams dan het heft in handen om dingen anders of niet meer te organiseren? Bijvoorbeeld de ‘evenementisering’ tegen te gaan en terug naar de basis van gewoon *goed* onderwijs.’ 

 

Zo schreef ik als reactie op de diverse artikelen in een aantal kranten over de werkdruk in het onderwijs. 

Het bleef, zoals vaker op Twitter, niet onopgemerkt. Het leverde mooie ondersteunende reacties op. Deze reacties steunden mij in mijn gedachten. 

 

Ik schreef het ook naar aanleiding van de nieuwe CAO-tekst die vandaag werd gepubliceerd. Een nieuwe CAO die tot 1 maart 2019 geldig is. Dat is wat mij betreft maar goed ook, het mag nog wel een paar tandjes minder in de regelgeving. 400 pagina’s om de arbeidsomstandigheden te regelen is wat veel van het verkeerde wat mij betreft. 

Zeker wanneer je beschouwt dat het in de basis van een aantal van die regelingen al misgaat. Een uurberekening gebaseerd op 1659 uur waarvan lesuren en een opslagfactor van 45% deel uit maakt, is niet uitlegbaar. Men probeert zaken meetbaar te maken die niet meetbaar zijn. Ik zou zeggen doe dat dan ook niet. 

Idem de duurzame inzetbaarheid van 1 uur per week waar men recht op heeft en in principe vooraf zou moeten verantwoorden. Het is een papieren werkelijkheid die het plezier ontneemt ook deze CAO te serieus te nemen. 

Vierhonderdpagina’s vol wantrouwen dat of de leiding geen goede leiding geeft of de werknemer er de kantjes van af zou kunnen lopen. Mijn ervaring leert, wanneer men met de CAO tekst moet zwaaien om beiden tot goed werken te kunnen krijgen, dan is de strijd al langverloren. 

 

Na het lezen van de CAO opperde ik om een alternatieve CAO van een paar A-viertjes te gaan schrijven. Op dat idee kauw ik nog even voort. 

 

Om ‘het onderwijs’ in een positieve flow terug te krijgen moeten we niet afhankelijk zijn van wet- en regelgeving, wel of niet in een CAO beschreven. 

 

In reactie op mijn opmerking over werkdruk beschreven mensen het alsvolgt:

  • Ik ga overigens niet meer naar studiedagen waar voor mij niets te leren is of bijeenkomsten of vergaderingen zonder agenda of vooraf vastgesteld doel.
  • Wijze woorden in je tweets. Mijn school liep bv. niet mee bij de Avondvierdaagse en de reden konden ouders lezen in de schoolgids  "Wij doen bepaalde activiteiten niet, omdat we ons willen richten op het geven van goed onderwijs”.
  • Volledig eens. Bij ons worden er juist minder zaken georganiseerd welke voorheen normaal waren. Maandsluitingen, paasontbijt, etc. Allemaal zaken die door ouders georganiseerd kunnen worden. Tussentijds hebben wel de Rekendag, Koningsspelen hun intrede gedaan.

 

Het brengt mj op het volgende:

 

Bepaal met elkaar wat je visie is op onderwijs, bij jullie op school. Vanuit de visie volgen de strategie en de activiteiten. Alleen wanneer de activiteiten ondersteunend zijn aan het nakomen van de visie dan worden die activiteiten uitgevoerd. 

Activiteiten die vroeger nog op de kalender stonden vallen daarbij mogelijk af. Ze stonden er vanwege een verkeerde reden op. 

En oja, neem de ouders mee in het vaststellen van die visie en die activiteiten. Al snel zullen ook zij overtuigd zijn dat voor goed onderwijs keuzes gemaakt zullen moeten worden. Daar heeft geen ouder een probleem mee, of ze komen er achter dat ze toch voor de verkeerde school hebben gekozen. 

 

Beste teams, stel je visie vast, maak keuzes en zie: de werkdruk neemt zienderogen af. 

Je doet wat je belangrijk vindt, dan gaat het al snel niet meer over het aantal uur dat daarvoor moeten worden gemaakt.

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)