Volg het onderwijsgeld #1

Ik werd getriggerd door het bericht van het vertrek van de directeur van de onderwijscooperatie. 
Directeur onderwijscooperatie dacht ik, welk gemis zal dit gaan opleveren voor de leerkracht voor de klas?
Sinds 1 januari van dit schooljaar ben ik voorzitter van het college van bestuur van een basisschoolstichting. 
Voorzitter van bestuur, welk gemis zal dit gaan opleveren voor de leerkracht in de klas?

Deze laatste vraag stel ik mij eerlijk gezegd sinds mijn aanstelling bijna dagelijks. Wat doe ik er toe? Wat heeft het kind, de leerkracht er aan dat ik naar mijn werk ga? Met al mijn goede bedoelingen natuurlijk. 
Op zijn minst, geheel uit eigen ervaring, tracht ik de leerkracht en de directeur niet tot last te zijn. Niet het werk in de weg te staan, geen extra tussenlaag te gaan vormen. Dat valt natuurlijk nog niet mee, ook ik maak me graag betekenisvol en hoe fraai is het dan wel niet om een formatje, een beleid over de scholen uit te strooien. Met de goede bedoelingen natuurlijk. 
Ik heb als leerkracht en directeur vele uitwassen gezien van 'de bestuurslaag' in het onderwijs. Ik heb het geklaag gehoord, het gewijs naar Den Haag terwijl de vingers naar het bestuur hadden moeten wijzen. Daar komt namelijk in veel gevallen nog eens extra bepalend en beperkend beleid voor de scholen vandaan. 
Welk gemis zal het gaan opleveren als ik mijn werk niet doe, of positiever gesteld: wat kan ik toevoegen aan het werkplezier en de onderwijskwaliteit van onze medewerkers?
Kort gesteld betekent het voor mij om het spreekwoordelijke hitteschild te kunnen zijn. Hitteschild om alles dat op het onderwijs afkomt op afstand te houden, af te wegen en slechts datgene dat er toe doet door te laten stralen naar de scholen, de directies en de leerkrachten. 
We maken beleid om met de beschikbare middelen het vak zo goed als mogelijk uit te kunnen laten voeren. Of liever gezegd: zo min mogelijk beleid. We laten het beleid aan de leerkrachten en hun directies over. Daar zit veel wijsheid. (autonomie en competentie).
Daar ligt onder andere mijn toegevoegde waarde. Niet te veel tot last zijn en waar mogelijk de goede dingen kunnen toevoegen voor het dagelijks werk. 

Terug naar de onderwijscooperatie. 
Ik lees een aantal zaken die er in de afgelopen jaren zijn ontstaan. 

* De onderwijscooperatie, van voor en door de leraar.  250 direct aangesloten en een veel grotere schil daaromheen aldus de site.
Gezien het feit dat de overheid deze cooperatie inmiddels als representant van het onderwijs ziet zou ik oprecht willen weten welk draagvlak deze cooperatie heeft in het veld. 
* Lerarenregister. Via het registeren laten zij zien dat zij over de juiste papieren beschikken.
Ik ben van mening dat dit een taak van de schoolleiding (en het bestuur) is. Deze kostenverslindende operatie kan ons bespaard blijven. Het draagvlak ontbreekt. (zie hier mijn inmiddels veel gelezen en gedragen artikel)
* Het leraarontwikkelfonds. Een subsidie die gericht is op samenwerking en ontwikkeling. 
Ik ben geen voorstander van subsidies. Ik ken de bijeenkomsten te goed, het naar de subsidie toepraten. Hier is veel geld mee gemoeid. Voeg dit subsidiegeld toe aan de lumpsumbedragen van de scholen en stel iedere school in staat om zich extra te ontwikkelen. Lees de voorwaarden, het circus. Ik ken het van andere subsidies, ik draaide het circus mee maar wat restte in duurzaamheid? En voeg dus ook graag al die andere subsidies toe aan de lumpsum en laat scholen zich onderscheiden met hun eigen keuzes, haal de administratieve last weg en kijk elkaar eerlijk in de ogen: meen je nu echt wat je daar schreef in je verantwoording?
* Leraar van het jaar. Voorgedragen door leerlingen, ouders, collega's. 
Ik erken het feit dat er goede en minder goede leerkrachten zijn. De leraren van het jaar zijn als ambassadeurs voor het vak. Ze genereren aandacht in media en in het debat. Het is eeuwig zonde dat juist velen van hen (enkele uitzonderingen daargelaten) hun vak binnen enkele jaren hebben verlaten. Geroken aan politiek en het ambassadeursschap trekt hen het vak uit. In mijn beleving kunnen we het ambassadeurschap met elkaar uitstralen. Zijn we niet allen de leerkracht van het jaar? 
* Congressen, seminars, professionele leergemeenschappen. 
Natuurlijk het zal er toe doen, er wordt inspiratie opgedaan, uitgewisseld. Maar wat is nu de werkelijke opbrengst van dit alles?
Wordt het dagelijks onderwijs er beter van?

Ik sta niet alleen en ben niet de eerste met een nogal kritische noot naar de cooperatie. 
Beter Onderwijs Nederland stapte er in 2016 uit. (zie hier de toelichting)
De cooperatie laat zijn organisatie doorlichten. (zie hier het artikel)
En met wat googlewerk stuit je op tal van berichten die duiden dat het werk van de cooperatie zowel intern als extern niet tot luid applaus luidt. 

De directeur heeft haar contract opgezegd, het is tijd voor een nieuwe fase van de cooperatie, zo luidt het bericht. 

ik denk aan de vele leerkrachten die ik dagelijks tegenkom, zie hen genieten van het dagelijks werk maar veelal omkomen in drukte en worstelen met de financiele krapte. ik zie directeuren zoeken naar de ruimte die zij hebben om eigen beleid te ontwikkelen samen met hun team. ik zie de enorme toename van clubs en lagen in de afgelopen jaren die iets van of over het onderwijs (te) zeggen (hebben). 
Het samenwerkingsverband, de overheid, het bestuur, ouders, instanties. Edith Hooge bracht het eens mooi in kaart. (niets meer aan toe te voegen)

Dagelijks stel ik mij de vraag: welke meerwaarde heeft mijn laag voor het dagelijks werk, en waar ben ik meer last dan lust voor de leerkracht? 

De politiek stelt zich de vraag: waar blijft het onderwijsgeld? 
Ik ben van mening dat we schoon schip zouden kunnen maken en al het geld dat daarmee vrij zal komen naar de scholen zal kunnen gaan om rechtstreeks ten goede te laten komen aan het dagelijks onderwijs. De leerkracht niet achter in de rij van de budgettering maar vooraan in de rij. 
Dat is pas echt van, voor en door de leerkrachten. 
 














 

Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)