Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5

Denk ik nu en straks na mijn vertrek terug aan de Werkplaats
Dan denk ik niet alleen aan de 'afgebroken muren', de kracht van vakkennis, de WP woorden, of andere verhalen van de WP.
Al deze eerder door mij beschreven gedachten aan de WP zijn samen te vatten in een omschrijving:

Ruimte

De fysieke ruimte op de Werkplaats is indrukwekkend. Zestien hectare grond voor 1200 werkers van het VO en 600 werkers van het BO. 
Wanneer je het terrein opwandelt vermoed je nog niet het grote terrein dat achter de gebouwen schuil gaat. Velden waar meerdere partijtjes voetbal tegelijkertijd kunnen worden afgewerkt. Een bosrand waar hele huttendorpen kunnen worden gebouwd, terwijl groepen kinderen hun eigen paardenbakken bouwen om steeds weer een ander parcours huppelend te kunnen afleggen. En dan is er nog een aantal kinderen die het onverwachte van al deze speelmomenten minder de baas zijn of het gewoon leuk vinden om bij de boerderij hun pauze door te brengen. Gravend in de kuil waar schatten liggen begraven, een konijn knuffelend of bij de kippen en hanen in het hok om deze nog tammer te maken dan ze al zijn. 
Ik realsieer mij meer en meer wat een rijkdom dit is voor al deze kinderen. Of zoals ik vandaag beschreef: je zou er maar kind zijn.

De fysieke ruimte is mede voorwaardelijk om te kunnen zijn wie je bent.
De pedagogische opdracht is de stimulans om te kunnen zijn wie je bent. 
Hier wordt niet gedacht in straffen en belonen. Hier gaan we voorbij aan de angst maar is het vertrouwen in de kinderen het uitgangspunt. 
Dat, die basis, die voel je, die ervaar je, en geeft je de ruimte om te groeien. 
Geeft je de ruimte om te stampen in de plas, te klimmen in de bomen (al vinden niet alle medewerkers dat een goed plan, ik kneep met plezier een oogje dicht), te lanterfanteren als je daar aan toe bent. 

Is die ruimte voor iedereen geschikt? 
Voor bijna iedereen, zo is mijn overtuiging. 
Ruimte binnen een vaste structuur van gewoontes en werkwijze zodat die ruimte als veilig wordt ervaren. 

Ik draai de hierboven gestelde vraag graag om: 'is de klassituatie voor iedereen geschikt'?
En als blijkt dat dit niet het geval lijkt te zijn, waarom wordt in veel gevallen het systeem nog wat nauwer gezet? 

Ruimte, gelijkwaardigheid, vertrouwen. 
Ruim zes jaar lang heb ik kunnen aanschouwen hoe de kinderen hierin floreren. 
Juistt die kinderen die het zo nodig hebben. 

En of het gemakkelijk is voor de leerkrachten?
Geenszins, ruimte geven op een goede manier; het is bikkelhard werken.
Niemand heeft gezegd dat het makkelijk was. 






 


 

 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)