Begrijpen waarom mensen anders reageren op dezelfde situatie.

Human Dynamics leert je begrijpen hoe "je gebakken bent".


Met de kennis van Human Dynamics groeit het begrip voor de ander, voor jezelf.

De wijze waarop je communiceert met elkaar en waarbij je voor elkaar van toegevoegde waarde kunt zijn, optimaliseert.

De theorie van Human Dynamics (hd) gaat uit van drie basisprincipes, dynamieken.
Een combinatie van deze 3 dynamieken geeft uiteindelijk 9 combinaties waarvan er 5 voornamelijk voorkomen.
Mensen kunnen als het ware ingedeeld worden in deze 5 (9) dynamieken.
Studie over de hele wereld heeft uitgewezen dat dit wereldbreed toepasbaar is.
Ieder mens, met welke dynamiek ook, is gelijkwaardig aan de anderen.
Hoewel de eerste regels anders doen vermoeden, gaat het er bij HD er niet om mensen in vakjes te stoppen.

Tegenstrijdig, dat zeker, maar een ieder die de studie heeft gevolgd erkent dat juist het begrijpen van de ander de grote winst is van Human Dynamics.
Na begrip van en voor de ander, wordt het immers een stuk eenvoudiger om op gelijk niveau te kunnen communiceren.
En na begrip van en voor de ander, dienen zich mogelijkheden aan om de samenwerking meer te laten zijn dan 1 én 1 is 2.

Een mooi vergelijk is het om de verschillen tussen mensen, volgens de HD theorie, te vergelijken met bloemen.
Een narcis, of een roos. Beide prachtige bloemen, de wijze waarop zij behoefte hebben aan bijvoorbeeld water, licht, voeding om volledig tot bloei te komen verschilt.
Ieder mens, waarbij een ander principe centraal staat, heeft een andere behoefte om optimaal te kunnen functioneren.

Sandra Seagal en David Horne hebben in 1979 hun kijk op de oorsprong van verschillen tussen mensen beschreven.
Voor Nederland is het bureau REE!, hét bureau met de meeste expertise en directe lijnen naar de onderzoekers in het buitenland.

Human Dynamics staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling in het onderwijs.
Juist om te begrijpen wat kinderen nodig hebben om te groeien, te ontwikkelen, te leren is de kennis van HD van grote toegevoegde waarde.
Dat is iets wat steeds meer scholen inzien.
Ook op teamniveau is er veel winst te halen. Door elkaar te begrijpen, is er een beter resultaat te bereiken.
Schoolteams maar ook teams van grote (internationale) bedrijven doen hun voordeel met HD.

Human Dynamics gaat goed samen met de theorie van Covey. 
Juist Covey was het die schreef: eerst begrijpen en dan begrepen worden.
Human Dynamics geeft je de handvatten om beter leren te begrijpen.

Hetgeen op 26000dagen over HD is gepubliceerd is slechts een korte introductie van Human Dynamics.
Het lezen van boeken (Samen leven, samen werken. ISBN 9055941182/ De leerkracht centraal, ISBN 978 94 9022 301) en/of het volgen van 1 of tweedaagse cursussen via bureau REE! geeft je pas werkelijk inzicht in de theorie en de toepassing daarvan!

 

Alle blogs

December in de klas (24-11-2018)

Naar de geest van de wet (en niet de letter) (12-11-2018)

Plaatsvervangend boos (29-10-2018)

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (19-03-2018)

de leerKRACHT (13-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (29-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (27-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (09-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (14-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (13-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (27-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (19-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (14-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (03-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (09-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (22-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (26-04-2012)

Vruchtbare grond (16-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)