Je kent het wel, zo'n periode waarin alle feestjes tegelijkertijd vallen. Te leuk om af te zeggen, te druk om alles te bezoeken, en toch doe je het. Ik bezocht met mijn onderwijshart in amper een paar weken tijd een aantal feestjes.
- De lezing van Luc Stevens bij hetkind/ het nivoz (ca 150 mensen)
- De conferentie: 'leider zijn in het onderwijs, wie ben je en waar sta je voor' (hetkind/nivoz) (150 mensen)
- De spraakmakende onderwijsdocumentaire Alphabet. (zalen vol)
- De startbijeenkomst van United4education. (120 mensen)
- Een daglezing van Margaret Weathly (150 mensen)
- Een netwerkbijeenkomst georganiseerd door Jan Jutten en Arsene Francot van NatuurlijkLeren / Boeiend onderwijs. (ca 20 schoolbesturen)

En op een rustige avond op de bank volg ik via het mooie medium Twitter de bijeenkomst van De Balie, waar politiek en 'veld' met elkaar in debat zijn. 

Wat hebben ze met elkaar gemeen: de urgentie van verandering; In een veranderende maatschappij, is een verandering van het onderwijs noodzakelijk. Het kan anders, het moet anders. Voor de kinderen, voor de leerkrachten, en voor een betere wereld.

Waar zijn ze het niet allemaal over eens, maar wordt wel vaak genoemd: 'Wij zien het, maar nu de rest van het onderwijsveld nog.'
En het aardige daarvan is dat een aantal dit dus over elkaar zeggen. 'Wij wel, maar zij nog niet.'
Nog een overeenkomst: 'We bestaan, maar wat is ons bestaansrecht?' Of: 'We gaan ons bestaansrecht bevestigen, maar weten nog niet hoe.'
Of: 'We weten ook al hoe, en dat zullen we laten merken ook. Duizend dagen na nu kan niemand meer om ons heen.'

Honderden mensen, vertegenwoordigen nog eens honderden misschien wel duizenden onderwijzers in het PO en VO.
Allen met hun eigen beelden over hoe het nu is, en hoe het zou moeten zijn. 
Wij tegen de boze buitenwereld, is soms de stemming. 
Ik beleef, ik kijk, ik luister, ik verwonder, raak geinspireerd, wordt geraakt en wind mij op. 
Het laatste doe ik bij de beelden die er zijn, over het niet veranderingsgezindheid zijn. Over paradigma's van de niet willende leerkracht. 
Paradigma's die overigens opvallend veel worden uitgesproken door mensen die zelf niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar nu wel de verandering teweeg willen brengen. 

Ik geloof er niet in.

Honderden mensen vertegenwoordigen duizenden mensen in het onderwijs.
Honderden zijn in beweging, vragen zich continu af: Doet wat wij doen op onze scholen er toe? Nu en later?
Tientallen scholen heb ik reeds ontvangen, traditionele scholen wiens onderwijshart gaat kloppen bij het zien van de keuzes die wij hebben durven maken. 
Een onderwijshart dat nooit verdwijnt, slechts weer even aangestoken moet worden.
Een onderwijshart dat verstopt is achter de regels en de procedures. Verstikkende angstcultuur. 
Ik toon ze dat dit anders kan, wat eigenwijzigheid, eigenzinnigheid, maar steeds kunnen vertellen waarom jij je onderwijs zo vorm geeft. 

Genoemde organisaties willen een transitie (het meest gehoorde woord in een aantal van deze bijeenkomsten), maar ik denk: deze transitie is volop bezig. 

De congreszalen vullen zich, de gesprekken zetten zich voort. Onderwijzers, bestuurders, beleidsmakers, advis.... 
Ik beleef, ik kijk, ik luister, ik verwonder, raak geinspireerd, wordt geraakt en wind mij op. 

Maar bovenalles: ik raak volop geinspireerd door de lezingen bij het NIVOZ waarbij de verandering plaats vindt door inspiratie, zonder transitiepaden, maar door mensen in het onderwijshart te raken. 
En.. ik zet de schooldeur open, om te ontmoeten, mensen kennis te laten maken met daar waar het in de huidige tijd om draait: leren vertrouwen, de angst voorbij.
Vertrouwen in het kind. Vertrouwen in de leerkracht. Vertrouwen in de directie. 
Vertrouwen door alle lagen heen. 
Dat is mijn streven, dat is waar we mee werken.
En dat gaat goed, dat is mooi en dat is hartverwarmend. 
Daar kan geen congres en transitiepad tegen op. 







Alle blogs

December in de klas (24-11-2018)

Naar de geest van de wet (en niet de letter) (12-11-2018)

Plaatsvervangend boos (29-10-2018)

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (19-03-2018)

de leerKRACHT (13-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (29-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (27-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (09-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (14-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (13-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (27-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (19-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (14-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (03-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (09-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (22-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (26-04-2012)

Vruchtbare grond (16-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)