
Hij heeft er al lang geen zin meer in. En eigenlijk heeft hij er nog nooit zin in gehad.
School!

Een inspanning binnen de kaders die de school daarvoor heeft geboden.
Boekje, tafeltje, stoeltje, 5 uur per dag, 4 1/2 x per week, 8 jaar, of in zijn geval, 7 jaar lang.
School waar je zoveel kan leren, maar dan wel volgens de voorgeschreven tijdspaden.
School waar je jezelf mag zijn, maar binnen de normen van de volwassene voor de groep.
De kaders en de normen die voor hem zo ver buiten zijn wereld stonden en waarvan zijn ouders de school zo slecht van konden overtuigen.
Het waren zulke goede bedoelingen van de school, maar jammerlijk mislukt op velerlei terreinen.
Niet in staat om buiten de kaders te denken, niet in staat om echt af te dalen naar zijn behoeftes, zijn kunnen en zijn nukken. Of iets genuanceerder, niet altijd in staat.
Hij heeft er al lange tijd geen zin meer in, de kaders, de normen van zijn school.
De periode die bekend staat als extra uitdaging gaat aan hem geruisloos voorbij.
De teksten van de musical zijn een leuke afleiding, maar bieden geen enkele uitdaging. Met een fotografisch geheugen is ook dat in een mum van tijd geleerd.
De school, het zit er bijna op, het VO geeft nieuwe kansen.
De school van nu, zo vastgeroest aan de systemen van 100 jaar terug, is niet de plek voor ieder kind.
Het was niet zijn plek, het was niet de plek voor zijn neef die om andere reden met zo'n vervelend gevoel naar die plek gaat.
Juffen en meesters die nog zoveel kunnen leren om af te dalen naar het kind, ieder kind als uniek te zien, te begrijpen te volgen, uit te dagen, te investeren, te zien, te horen, echt te horen.
Hun nakijkwerk eens opzij schuiven en het gesprek met het kind aangaan, de ouders eens uitnodigen om echt te leren begrijpen.
De adminstratie aan de kant schuiven en samen op zoek te gaan naar uitdaging, het echte leren, het kind echt centraal te stellen.
De juf dienstbaar aan het kind en minder dienstbaar aan het systeem.
Zonder dat zijn het voor hem, en ons als ouders, zware jaren geweest.
We zien uit naar nieuwe kansen in het voortgezet onderwijs.