'The Untitled document'



Wat wil je later worden? 

Het is de vraag die mijn zoon van 15 krijgt voorgelegd door zijn mentor.

Immers deze vraag is relevant vanwege de profielkeuze die hij dient te maken voor de afronding van zijn middelbare school.

Het is de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld.
 


Mijn 15 jarige zoon leeft zijn leven als een untitled document, zo heeft hij mij kunnen uitleggen.
 

Het is als het openen van het word document op je computer, een onbeschreven blad, zonder titel; het untitled document. 

Deze beeldspraak spreekt hem aan als 15 jarige puber, die vaak nog geen enkel idee heeft welk beroep hij in de toekomst zou willen gaan uitoefenen. 

Sterk gewaar van de veranderende maatschappij weet hij mij te vertellen dat zijn toekomstige baan mogelijk nog niet zal bestaan.

 

En zo zijn er in het leven van mijn puberzoon al tenminste twee werelden ontstaan: de wereld van de school en zijn eigen wereld. (en zijn ouders, de ‚echte wereld’, de ‚wereld van angsten van zijn grootouders’, de wereld van… )

Het huidige systeem van zijn school past nog goed in de tijd waarin de toekomst zo veel meer voorspelbaar was: minder keuzemogelijkheden in vervolgopleidingen en een toekomst meer vastgelegd in de genen en de mogelijkheden die paste binnen de familietraditie. Niet zelden voor langere tijd vastgelegd in die ene maatschappelijke carrière. 

Mijn zoon groeit op in de maatschappij waarin er weliswaar om vakmanschap wordt gevraagd, maar waarin vakmanschap zoveel meer inhoudt dan het inhield in vroeger tijden. 

Een tijd waarin vaardigheden als communiceren, samenwerking en creativiteit in iedere begroepsgroep van wezenlijk belang is en zal zijn. 

 

Zijn puberbrein is op het moment van het maken van zijn profielkeuze met hele andere zaken bezig dan waar het schoolsysteem om vraagt. 

Het systeem laat geen ruimte voor nader onderzoek en biedt nog nauwelijks ruimte voor training en reflectie in de vaardigheden die er toe doen. 

Het systeem vraagt er om, vakken nu te laten vallen die mogelijk nog relevant zouden kunnen zijn.

Het systeem zit nog vast in de 20e eeuw, met kinderen van de 21e eeuw.

Hij leeft zijn leven als een untitled document en vertrouwt op zijn vaardigheden, maar vraag hem nu niet wat hij zou willen worden. 

Hij zal, net als Logan in dit filmpje, waarschijnlijk antwoorden: ik wil gelukkig zijn, zoals ik nu ben. 

Of zoals Jobs stelde: stay hungry stay foolish!

 

Gelukkig maar. 

 

Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)