Volgzaamheid als excuses

Er is nog al wat kritiek van uit het onderwijsveld op de regeldruk van bovenaf. 
Bovenaf wordt dan gezien als 'de directeur' of 'het bestuur' of 'de inspectie'. 
En iedere genoemde laag wijst weer naar boven. De 'onderste laag' kan naar een ieder die er bovenstaat wijzen. De schuldige staat 'boven hen'. 
Het is een volgens mij groot misverstand om zo te denken. In veel gevallen wordt het beleid van 'bovenaf' misbruikt, om het eigen denken, de eigen creativiteit en verantwoordelijkheid uit te schakelen. Een doodzonde in het vak en een slecht voorbeeld voor de burgers van onze toekomstige maatschappij, onze huidige leerlingen.

Om deze stelling dan maar even bij de hoorns te vatten een aantal voorbeelden uit de praktijk.

Cito, omdat het moet van de inspectie.
Er is niemand die dat stelt, een deugdelijk leerlingvolgsysteem, dat is wat de inspectie stelt. Maar de leerkrachten die mopperen over Cito, de toetsdrukte en de wijze waarop er met de cijfers aan de haal wordt gegaan; er zijn alternatieven.
En al vind je CITO een deugdelijk systeem; wie heeft jou verteld dat je alle toetsen in het jaar moet afnemen? Overweeg eens om bijvoorbeeld alleen de middentoetsen af te nemen. De inspectie vindt het prima, als je maar laat zien dat je de leerlingen adequaat volgt en je onderwijs er op af stemt!

Idem de eindtoets. Wat een hoos aan kritieken op de Cito eindtoets en de ranglijstjes. En toch.. meer dan 80% neemt de eindtoets af. 
Met enige eigenwijzigheid zijn er altenatieven te vinden. Wil je voor dit jaar en volgend jaar niet de verplichting van Cito opgelegd krijgen, sluit je dan eens aan bij 'routevo'. Een veel lichter alternatief, en voor 2 jaar voldoe je aan de verplichting van Den Haag. Ja, het is opgelegd, maar het opgelegde stelt toch niet je kritisch denkvermogen uit? 

Protocollen, na ieder incident gelooft Den Haag heilig in de maakbare samenleving. Een protocol, evidence based of COTAN geregistreerd maakt ieder kind gelukkig of gelukkiger. Menig leerkracht moppert over de druk, en het weinige vertrouwen in hun eigen handelen.
Ja, ik vind er wel wat van. Maar wat is het mooi dat je in gesprek met een tweede kamerlid kunt aangeven dat je er anders over denkt. En dat je in dit gesprek de ruimte voelt om vooral door te gaan met je eigen ingeslagen weg. Samen een veilig pedagogisch klimaat bevorderend, echt geen programma of protocol nodig. Ook de hoofdinspecteur van het onderwijs is graag bereid om daar naar te kijken. 
Wederom: we hoeven ons eigen denkvermogen toch niet uit te schakelen, we hoeven echt niet te volgbaar te worden?

Onlangs meldde ik mij, vrij gedwee, aan voor het schoolleidersregister. Verplicht, zo dacht ik, en pas later doorzag ik de consequenties. Vooralsnog ben ik niet overtuigd van de zin daarvan, ik trek mijn inschrijving terug, ook al hebben de bonden het voor ons afgesproken. 
Ik ben er nog niet over uitgedacht, en ik krijg een unieke gelegenheid om mijn gedachten hierover te delen met de directeur van het register.

Een beetje eigenwijzigheid, was dat niet de reden dat we met z'n allen in het onderwijs zijn gaan werken? Niet de eigenwijzigheid voor de eigenwijzigheid, maar wel om kritisch te zijn op ons vak, de passie te behouden en te weten waarom we iets doen; opbrengstgericht dus.

Meer dan je denkt liggen er mogelijkheden om je eigen weg te volgen. Als je het maar kunt uitleggen waarom die weg tot hoogwaardige kwaliteit zal leiden.
Slachtoffer af, en gewoon doen. 

Veel plezier!

 


Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)