Sinds deze week gaat de KRO, de omroep die vooral 'feelgood' programma's maakt, samen met Arie Boomsma en vele pubers  ' over de streep'. (klik hier voor meer informatie)

Volgens Amerikaans concept haalt hij de stille geheimen van de kinderen naar boven en wil ze daarmee uit hun (puber) isolement halen. 

Dit ten overstaan van een groot kijkerspubliek. Mooie televisie. 
Toch? 

Gezien de positieve reacties van de kijkers en de jongeren een paar weken later lijkt het inderdaad een geslaagd concept.
Maar hoe selectief kan je daarin zijn als regisseur? Het vinden van een paar positieve meiden die wel van knuffelen houden moet niet zo moeilijk zijn.
De jongere die meer moeite met het concept heeft, het vrij geven van zijn geheimen, het emotioneel en collectief geknuffel om hem heen. Deze wordt niet in beeld gebracht. Of zal hij of zij er niet zijn?

Het leven van een 16 jarige zit vol geheimen. Geheimen waar je gaande weg achter tracht te komen. 
Dit gaat met 'horten en stoten', evenals in veel gevallen de relatie met je omgeving.
In de eerste aflevering wist een 16 jarige jongen onomwonden te vertellen over zijn relatie met zijn vader.
Hij was stellig in zijn overtuiging, snoeihard voor zijn vader en overtuigd van zijn eigen gelijk.

De KRO, zo betrokken bij mensen, gaf de jongen alle ruimte.
Het concept leende zich er voor dat de aanwezige vaders in de zaal hem een 'groepsknuffel' konden geven. 

Zonder al te veel moeite verplaatste ik mij in de situatie van deze jongen.
Voor mij een eeuwigheid geleden, met misschien wel dezelfde emoties.
Gelukkig voor mij en mijn vader was de KRO er destijds niet bij, ik deelde mijn emoties en gevoelens slechts met een goede vriend aan de bar.
Immers jaren later zag mijn waarheid over de relatie met mijn vader er weer heel anders uit. 
Ik had er niet aan moeten denken dat ik destijds hem het verdriet had aangedaan om mijn waarheid via de tv over hem en het kijkerspubliek uit te storten.
Nog maar te zwijgen over hoe blij ik ben dat de groepsknuffel van de aanwezige vaders en de emphatisch blik van Arie Boomsma mij bespaard is gebleven.

Over de streep; het is goed om op scholen aandacht te besteden aan de gevoelens en emoties van de opgroeiende tieners (en basisschool leerlingen).
Bevlogen docenten kunnen dit zonder de aanwezigheid van Arie Boomsma, Amerikaanse acteurs en een groot kijkerspubliek!
Als je tenminste echt om de mensen geeft....

Alle blogs

December in de klas (24-11-2018)

Naar de geest van de wet (en niet de letter) (12-11-2018)

Plaatsvervangend boos (29-10-2018)

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (19-03-2018)

de leerKRACHT (13-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (29-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (27-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (09-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (14-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (13-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (27-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (19-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (14-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (03-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (09-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (22-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (26-04-2012)

Vruchtbare grond (16-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)