Stinkende best

Je komt op je werk en doet je best, je stinkende best.
Misschien wel vaker en beter dan de rest.
Het bedrijf waar je werkt heeft reden om zich zorgen te maken over het systeem dat zij hebben opgezet en over de kwaliteit die zij met dit systeem leveren.
En daarom starten zij een grootschalig onderzoek. Iedere drie weken worden de medewerkers getoetst op hun werkzaamheden. Daarnaast wordt er half jaarlijks een groter onderzoek gehouden waarvan de resultaten worden gebenchmarkt. Het geeft de directie van het bedrijf een goed inzicht in de organisatie en kwaliteit van het eindresultaat.

En dan, onder de toenemende druk van klanten en overheid besluit het bedrijf de resultaten openbaar te maken en in een persoonlijk rapport weer te geven. Een aantal keer per jaar krijgt de werknemer het resultaat van de toetsen mee weergegeven in een vijfpuntschaal.

Je doet je best je stinkende best maar werkt op een niet goed functionerende afdeling.
Bovendien vraagt de test naar vaardigheden die ver boven (of onder) je niveau liggen.In plaats van een zakelijke reflectie waarvoor het rapport ooit was bedoeld krijg je nu onvoldoende op onvoldoende.Wat doet het met je? Met je motivatie, je prestaties en je zelfvertrouwen? Hoe kijkt je omgeving naar je? Jij met je steeds weer terugkerende lage scores op je rapport?

Je zit op school, je bent jong, enthousiast, leergierig.
Je juf is lief, behulpzaam en toch komt ze daar steeds weer met die vermaledijde toetsen.Om te weten te komen of zij en de school het werk goed doen.
Je doet je stinkende best en de juf is lief.
En toch steeds weer die laagste of eennalaagste score. En nooit zegt de juf dat zij niet hard genoeg heeft gewerkt of dat ze misschien wel de verkeerde toets heeft gegeven; veels te moeilijk (of te makkelijk!) voor je.Nee de juf informeert je ouders via het rapport.
En bij opa en oma wordt steeds weer verteld dat je zo lief bent en wordt er (anders dan bij je neefjes) nooit veel gesproken over je rapport.

Het rapport in het werk voor de medewerker, het bestaat niet.
Het rapport met daarop de CITO score voor kinderen vanaf 4 of 6 jaar is aan de orde van de dag.
Scores die zijn bedoeld om de kwaliteit van de school te toetsen. Een meetinstrument om het onderwijs intern te toetsen en te vergelijken met andere scholen.
De lage scores zouden moeten leiden naar zelfreflectie van de juf, het team en de directie. Wat kunnen wij beter doen met deze klas of met deze leerling.
Cito is niet bedoeld om kinderen te laten verworden tot een 'e' tje of een 'd' tje. 
Kinderen en ouders hebben recht om te weten waar ze staan, wat ze kunnen en wat hun toekomstverwachtingen voor het voortgezet onderwijs zijn.
Maar dat moet je niet doen door hen te belasten met het resultaat van een meetinstrument voor de school. 
Een kind is zoveel meer dan de citoscore, dus laten we in het onderwijs deze score nu eens van de rapporten halen en gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld. 

Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)