Winnen

Wanneer je zoals ik, jaren later, in de voetsporen van een vredesactivist mag staan, en je  je in zijn gedachtegoed nog eens verdiept, sta je wederom stil bij heel wat dagelijkse gewoontes.
En krijgt het spelen van een spelletje op de zondagmiddag met mijn eigen zoon weer een andere diepgang. 
Een diepgang die weer andere vragen oproept, vragen over opvoeding, de taak van school, een kijk hoe de samenleving er uit zou mogen gaan zien. 


Kees Boeke was een vredespedagoog, niet gek in het zogenaamde 'interbellum', de jaren tussen de twee grote wereldoorlogen in. 
Zijn vredesmissie was van grote invloed op de werkwijze op de enige school die hij heeft mogen oprichten: De Werkplaats in Bilthoven.
En tot op de dag vandaag zijn belangrijke elementen van deze visie op de school terug te vinden, ook al is de invloed van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen groot en is het vasthouden van deze waarden niet eenvoudig.

In een vredesvisie zoals deze door Boeke was verwoord is er een grote mate van gelijkwaardigheid waarin het respect voor elkaar een zeer belangrijke basis voor de omgang met elkaar vormt. 
In deze omgang is er geen sprake van hierarchie op basis van kennis of kunde van jezelf of de ander.
Het gaat er om de waarde van iedereen te erkennen en te waarderen. De diversiteit te omarmen en ieders talent te erkennen. (Of zoals een jongen van 14 aan mij zijn keuze voor de overstap naar De WP motiveerde: op deze school wordt je anderszijn niet alleen geaccepteerd maar merkbaar gewaardeerd).

Het ten uitvoer brengen van deze waarde in de dagelijkse werkzaamheden stimuleerde destijds de werkers (de leerlingen) om zichzelf te kunnen zijn. Uit te blinken in eigenzinnigheid, met waardering voor jezelf en voor de ander.
Het is in de gesprekken die ik met oud werkers mag voeren duidelijk dat zij nog dagelijks deze waarde met zich meedragen en van grote invloed is geweest op de rest van hun leven.

We zijn inmiddels 80 jaar verder en de maatschappij is zo ongelooflijk veel veranderd dat regelmatig de vraag doet reizen in welke mate deze vredesmissie nog van deze tijd is. 
Is een school waarin iedere vorm van competitie is uitgesloten nog wel een school van de huidige tijd?
Moet je als school de kinderen de juiste handvatten meegeven om zich in de ratrace van competities staande te kunnen houden, of...

Houden wij juist met het meegaan van de ratrace van competities in media, het dagelijks leven, de verenigingen en de scholen deze harde wereld in stand?
De wereld waarin dagelijks het onderscheid wordt gemaakt tussen goed en slecht. 
Waarin selecties op jonge leeftijd al plaatsvinden, en het moeten winnen, beter dan de ander zijn al met de kinderen van de huidige tijd wordt meegegeven.

Stel dat we de tijd terug zouden zetten, de jaren dertig, de echt vreedzame school.
De competitieelementen buiten de scholen zouden houden, kinderen weer zouden leren om anders naar jezelf en de ander te kunnen kijken. 
Ouders tevreden te laten zijn met datgene wat hun kinderen presteren, en niet steeds hoeven te streven naar meer, hoger en beter. 
Sportverenigingen niet op jonge leeftijd al laten selecteren en selecteren. De goede van de slechte te onderscheiden, maar te leren dat je van elkaar leert en waardeert omdat een topsportcarriere slechts voor een selecte groep mensen is weggelegd.

Stel dat we dat gaan doen, maken we dan de wereld van straks weer een beetje mooier?
Zien we de ander dan minder als bedreiging? En wordt de ander gewaardeerd om wie hij of zij is?
Het is het verhaal van 'de kip en het ei', maken we de kinderen harder voor de maatschappij, of maken we de maatschappij aangenamer door onze kinderen op deze wijze op te voeden?

Ik neig naar het laatste, tegen de stroom in van vele ontwikkelingen.
En jij? 



To have a peaceful population, we must teach peace.
(Stang - burgemeester van Oslo na de aanslagen in 2010)






 

Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)