Internet bestond deze week 25 jaar in Nederland. 
Als tweede land in de wereld liepen we voorop in die ontwikkeling, en ik herinner het mij nog als de dag van gisteren.
Piepend en krakend via de telefoonverbinding in connectie met de hele wereld. Ik vond (en vind) het wonderbaarlijk.

Het heeft de wereld ingrijpend veranderd. In combinatie met de uitvindingen van mijn held Steve Jobs heeft het er voor gezorgd dat de jeugd  van tegenwoordig een andere jeugd heeft dan ik mijn jeugd heb beleefd.
Een jeugd met internet en smartphones met onbegrensde mogelijkheden. En dat baart me meer zorgen dan mij lief is.

In één weekend deden zich de volgende verhalen bij ons aan de tafel de ronde.
Over het meisje van groep 8, nu 2e klasser, die zo 'stom' was geweest om zich voor een camera uit te kleden, dit te delen met haar vriendje. Om vervolgens nu te worden gedeeld door al zijn vrienden, vrienden van vrienden, vrienden van vrienden van vrienden.
Pas kwam mijn zoon het meisje tegen. Hij kende de verhalen (en ik denk: ik hoop niet de beelden). Het meisje werd voorbijgereden door twee jongens die haar voor alles wat slecht was uitmaakte. Meisje van dertien.

Over een ander meisje dat in dit weekend tijdens een feestje een epileptische aanval kreeg. 
Het feestje werd beeindigd, de ambulance reed voor.
De volgende dag ontvingen wij als ouders een mail waarin werd gevraagd in gesprek met onze kinderen te gaan om vooral te vragen de beelden van het gebeuren van deze avond niet via de social media te delen. 

Het zijn twee voorbeelden die voor mij en ons gezin aanleiding zijn om de gesprekken hier nog eens over te voeren. 
Het is de jeugd die, ondanks de zoveel gevoerde gesprekken, de grenzen opzoekt, de gevolgen niet kunnen inschatten. Niet in staat zijn om de consequenties altijd te kunnen overzien. 

Vanavond voerde ik nog eens het gesprek met mijn jongens en onze Italiaanse gast (de 17 jarige uitwisselingsstudent die een jaar bij ons woont en deel uit maakt van het gezin). Daar botsten de twee culturen of in ieder geval de twee verschillende inzichten.
Ik vertelde daarbij dat ik blij was dat ik ben opgegroeid in een jeugd waarbij ik niet hoefde te vrezen voor de beelden van de avond daarvoor. 
Het gedrag moet je in de context plaatsen, het gedrag vertoon je in de omstandigheden en met die mensen die je daarvoor ontmoet. Dat is niet geschikt om te delen. 
Volgens onze Italiaanse 'zoon' moet je gedrag onberispelijk zijn en kan je te allen tijde verantwoording afleggen. Het mag en kan worden gefilmd en gedeeld, dat is de werkelijkheid waarin je leeft, en dat is goed zo.

Twee opvattingen, twee waarheden in dezelfde wereld waarin we leven. 
Voorlopig ben ik voor feesten, partijen en het schoolse leven zonder de voortdurende blikken van de film- en fotocamera's. 
Een onbezorgde jeugd waarbij de herinneringen in je geheugen zijn gezet, en niet op youtube en facebook zijn gedeeld. 

Ergens vrees ik dat ik reeds nu al, als half veertiger, met deze mening een generatiekloof veroorzaak.
Echter, mijn jongens delen mijn mening; mijn vrees is getemperd.

Ook zij zeggen te willen opgroeien zonder beelden van hen- en van hun vrienden terug te moeten zien op het web. 
De 'cams' in de ban bij bepaalde gelegenheden? 

Ik denk dat ik voor ben. 










Alle blogs

December in de klas (24-11-2018)

Naar de geest van de wet (en niet de letter) (12-11-2018)

Plaatsvervangend boos (29-10-2018)

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (19-03-2018)

de leerKRACHT (13-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (29-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (27-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (09-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (14-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (13-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (27-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (19-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (14-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (03-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (09-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (22-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (26-04-2012)

Vruchtbare grond (16-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)