Het medisch model

Voor mij staat het denken volgens het medisch model voor het afzonderlijk benaderen van een probleem.
En met die betekenis van het woord staat voor mij dit denken voor de basis waarin het op zoveel fronten fout gaat.
We denken met elkaar volgens dit patroon om de wereld te begrijpen. 
We willen begrijpen om snel te kunnen oordelen op basis van datgene wat we zien.
De wereld om ons heen wordt op die manier ook opgebouwd, stevig geholpen door de politiek en de media.
We simplificeren een moeilijk probleem tot iets eenvoudigs, te bevatten voor iedereen.
En als we het dan bevatten, mee gaan in de stroom, dan kunnen we oordelen. Zwart/ wit. 

Het zeilmeisje Laura, je moet er een mening over hebben. We kunnen haar succes niet 'objectief' beoordelen. Arm dapper meisje van amper 16 jaar. Beroemd en verguisd zonder oog te hebben voor haar moed en lef.

Mijnheer Bosman in Limburg, een mailtje van een jaar geleden, in de openbaarheid gebracht door een oud partijgenoot. 
We vinden er wat van, in de wetenschap dat dit soort mailtjes en berichten dagelijks de ether in worden gegooid. 
Hoe afzichtelijk zijn woorden ook zijn, passen we zelf de vrijheid van meningsuiting toe op de manier waarop we dit zelf het beste vinden. Zijn woorden afmeten ten opzichte van het gedachtegoed van zijn partij maakt het al te ingewikkeld. Laten we het maar simpel houden en hem veroordelen. Probleem opgelost.

Iets dichter bij huis: de prestaties van het onderwijs. Steeds weer haalt een onderzoek de koppen van de voorpagina van de krant. Een onderzoek dat slechts eenzijdig onderzoek verricht, maar het bekt zo lekker.
Gebaseerd op 'triviale feiten', we slingeren het de wereld in. Het beeld is bevestigd, zonder de definitie van de kwaliteit van onderwijs met elkaar te bespreken.

Nog dichter bij huis: de oude man in het ziekenhuis, het verzorgingstehuis. Het medisch denken in optima forma.
80 Jaar heb je je op je eigen manier ingezet voor de maatschappij, voor jezelf, voor de mensen om je heen.
Tot het moment dat je bent verworden tot een optelsom van lichamelijke onderdelen.
Je wordt niet meer gezien als mens van vlees en bloed, van hart en ziel. Maar wordt beoordeeld op spierkracht of mobiliteit. Als je de door het verzorgingstehuis gesteld norm niet haalt, val je buiten de boot en word je doorgeschoven naar het volgende loket, het volgende station.

Niemand die meer wil of kan kijken naar het grote geheel. Niemand die de mogelijkheid lijkt te hebben respectvol zaken af te wegen, oordeelvrij. 
We willen efficient en doeltreffend handelen, dat is ons verworden doel in het leven. 
En zijn zelfs bereid om daarbij over lijken te gaan.









Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)